Fotograf Medias

Strobist – pozitia sursei de lumina

In continuarea articolului de luna trecuta, de aceasta data vin si spun ca pozitia sursei de lumina si punctul de statie (locul unde este plasat aparatul in raport cu subiectul) sunt doua variabile importante in realizarea unei imagini. Astfel, fie ca mut sursa de lumina fata de subiect sau aparatul in raport cu acesta, lumina o sa cada in unghiuri diferite, fapt ce influenteaza puternic cum va arata in final fotografia. Pozitia sursei de lumina devine importanta in momentul in care paraseste axul central al camerei si este capabila sa genereze volum subiectului fotografiat. De regula ca punct de pornire se ia ca reper pozitia de 45 de grade, insa pentru ca subiectul ales de mine este de sticla, lucrurile stau putin diferit datorita comportamentului aparte al acestui material. Sticla fiind o suprafata reflexiva si tranparenta necesita o iluminare laterala sau din spate, iar nu una frontala. In primul exemplu plasand lumina in spatele subiectului am putut sa crez un contur negru definit si sa pun in evidenta structura materialului in cauza. Situatie ce-si pierde din efect in momentul in care am decis sa folosesc o focala mai scurta si o usoara supraexpunere in exemplul cu nr. 2 si dispare complet in a 3 imagine, cand, din dorinta de a schimba compozita am ales un punct de statie perpendicular pe subiect ce a facut ca sticla sa reflecte pur si simplu cele 2 surse de lumina indreptate spre ea.

P.s. cine vrea sa invete sa vizualizeze mai bine comportamentul luminii in unghiuri diferite poate face 2 exercitii simple cu orice sursa de lumina are la indemana (blitz, lampa, lanterna, etc.):  luati un obiect oarecare si faceti fotografii pastrand pozitia obiectului fixa si mutati de jur imprejur sursa de lumina, iar apoi pastrati fixa pozitia luminii insa realizati imagini din pozitii diferite ale aparatului. Descarcati fisierele pe calculator si studiati fiecare imagine in parte.

Echipament: Nikon D5000, 18-105mm F/3.5-5.6G ED VR, SB700 iTTL, Blenda 90×120.

Setari:

f/32, 1/125, 105 mm, ISO 200;

f/5,6 , 1/125, 105 mm, ISO 200;

f/16, 1/125, 105 mm, ISO 200.

fotografie sticla albastra 2fotografie sticla albastra 3fotografie sticla albastra 1

One response

  1. foarte interesant articol si bun subiect de fotografiat, suprafata relexiva da nu de putine ori batai de cap, trebuie sa incerc si eu !

    15/09/2012 at 6:58 pm

Nu ezita sa-ti exprimi opinia, insa te rog nu genera spam inutil si nu folosi un limbaj inadecvat. Multumesc.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.